Magyartanári képzés
Magyartanári képzés
Bárth János
- Nyelvjárási hátterű tanulók anyanyelvi oktatásának kérdései
- Személynévhasználat határon túli magyar közösségekben
- Nyelvelsajátítás kétnyelvű családokban
- Nyelvjárásiasság a digitális íráskultúrában
-
A nyelvjárások tanításának elméleti-módszertani kérdései
Bodó Csanád
-
Nyelvi ideológiák empirikus vizsgálata egy konkrét csoportban, intézményben vagy diszkurzusban
-
A nyelvi különbségtétel etnográfiai vizsgálata
-
A kutatásban való részvétel módjai: akciókutatás, civil szociolingvisztika az oktatásban
-
Aktuális nyelvi folyamatok és gyakorlatok empirikus vizsgálata
-
Nyelv, nem és szexualitás
Farkas Tamás
-
A magyar szó- vagy névkincs dilettáns/laikus nézőpontból (tartalmi, módszertani kérdések és következtetések)
-
Egy választott fejezet a magyar szó- vagy névkincs történetéből (oktatásmódszertani kérdésekkel)
- Névtani ismeretek, névkultúra és alkalmazott névtan az iskolában (például a magyar- és az idegennyelv-tanítás, a tantárgyköziség, az ismeretterjesztés szolgálatában)
- Névtani ismeretek és alkalmazott névtan a mindennapokban (különböző névtípusok és gyakorlati problémák témaköréből)
- Az írói névadás és vizsgálata, szerepe a közoktatásban (például egy mű, szerző vagy műfaj kapcsán)
Friczné Terbe Erika
-
Értjük, vagy félreértjük? – irodalmi művek szövegértelmezési problematikája nyelvészeti megközelítésben
-
Egy korai magyar nyelvű szaktudományi munka nyelvészeti elemzése (botanika, kémia, földrajz, matematika, orvostudomány stb.)
- A nyelvi változás jelensége napjaink nyelvhasználatában (új szavak, új jelentések)
- Nyelvtörténet az irodalomórán
- Helyesírás-történeti vizsgálódás 16–19. századi szövegekben
Hattyár Helga
-
Szociolingvisztikai interferencia -- kommunikatív kompetenciák az osztályteremben
-
A siketoktatás lehetőségei és módszerei
- A nyelvi sokféleség mint erőforrás az iskolai gyarkorlatokban
- Kommunikációs gyakorlatok diákközösségekben
- Identitások diszkurzív konstruálása iskolai környezetben
N. Fodor János
-
Többdimenziós nyelvjárásleírás eredményeinek felhasználása az oktatásban
-
Nyelvjárási attitűdvizsgálat (középiskolások vélekedése a nyelvjárásokról)
- Nyelvjárások és anyanyelv-pedagógia (a területi változatokhoz kapcsolódó ismeretanyag megjelenése az oktatásban)
- Névtani és névföldrajzi ismeretek felhasználása az oktatásban
- Szinkrón dialektológiai elemzés (egy helyi nyelvjárás jellemzése gyűjtött anyag alapján)
Sárosi Zsófia
-
A nyelvtörténeti tudás hasznosításának célja és lehetőségei az iskolai oktatásban és/vagy a tudományos ismeretterjesztésben
-
Változó attitűd: stigmatizált nyelvi és nyelvhasználati jelenségek régen és ma
- Mai magyar nyelvi és nyelvhasználati kérdések történeti magyarázata
- A mai magyar szleng történeti előzményei
- A férfi-női nyelvhasználattal kapcsolatos attitűdök vizsgálata történeti anyagon
Slíz Mariann
-
Az írói névadás vizsgálata egy szabadon választott író egy vagy több művében, vagy egy adott stílusban, műfajban, írásmódban (és ennek hasznosíthatósága a közoktatásban)
-
Személynévadás és -névhasználat kisebbségi helyzetben (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
- Kereszt- és családnevekkel kapcsolatos attitűdök, asszociációk vizsgálata (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
- A tulajdonnevek fordítása (és ennek felhasználhatósága a közoktatásban)
- Nevekkel kapcsolatos laikus megközelítések és etimológiák (és ennek hasznosíthatósága a magyar nyelv és szókészlet eredetének tanításában)
Szabó-Törpényi Annamária Ulla
-
Szociolingvisztikai témakörök tanítása a középiskolai magyarórán
- „Szólj, s ki vagy, elmondom.” Nyelvi ideológiák a közösségi oldalakon
- Szociolingvisztikai vizsgálatok kétnyelvű családok körében
- A magyar nyelv változatainak bemutatása (kortárs) magyar szépirodalmi művek, versek, dalok segítségével
- A külső régiók magyar nyelvváltozatainak vizsgálata. A Termini szótár felhasználási lehetőségei a nyelvtanórán
Szentgyörgyi Rudolf
-
Nyelvjárási és/vagy államnyelvi háttérel a középiskolában
-
A nyelvtörténet mint magyarázó elv a leíró nyelvtan tanításában
- Nyelvtörténet az irodalomórán
- Finnugor nyelvrokonságunk tanításának módszertani buktatói
- A magyar nyelv történetének tanítása: tankönyvelemzés