Magyartanári képzés

Magyartanári képzés

Magyartanári képzés
Bárth János
  • Nyelvjárási hátterű tanulók anyanyelvi oktatásának kérdései
  • Személynévhasználat határon túli magyar közösségekben
  • Nyelvelsajátítás kétnyelvű családokban
  • Nyelvjárásiasság a digitális íráskultúrában
  • A nyelvjárások tanításának elméleti-módszertani kérdései
Bodó Csanád
  • Nyelvi ideológiák empirikus vizsgálata egy konkrét csoportban, intézményben vagy diszkurzusban
  • A nyelvi különbségtétel etnográfiai vizsgálata
  • A kutatásban való részvétel módjai: akciókutatás, civil szociolingvisztika az oktatásban
  • Aktuális nyelvi folyamatok és gyakorlatok empirikus vizsgálata
  • Nyelv, nem és szexualitás
Farkas Tamás
  • Névtani ismeretek és alkalmazásuk az oktatásban (a magyar- vagy az idegennyelv-tanítás, a tantárgyköziség, a mindennapok szolgálatában)
  • Az írói névadás vizsgálata (valamely mű, szerző vagy műfaj, illetve az oktatásban való felhasználhatóság szempontjából)
  • Egy fejezet a magyar szókészlet történetéből (oktatásmódszertani kérdésekkel)
  • A magyar szó- vagy névkincs eredete, története dilettáns/laikus nézőpontból (laikus és áltudományos megközelítések a mindennapokban
  • Névtani ismeretek és alkalmazások a mindennapokban (különböző névfajták és gyakorlati problémák témaköreiből)
Friczné Terbe Erika
  • Értjük, vagy félreértjük? – irodalmi művek szövegértelmezési problematikája nyelvészeti megközelítésben
  • Egy korai magyar nyelvű szaktudományi munka nyelvészeti elemzése (botanika, kémia, földrajz, matematika, orvostudomány stb.)
  • A nyelvi változás jelensége napjaink nyelvhasználatában (új szavak, új jelentések)
  • Nyelvtörténet az irodalomórán
  • Helyesírás-történeti vizsgálódás 16–19. századi szövegekben
Hattyár Helga
  • Szociolingvisztikai interferencia -- kommunikatív kompetenciák az osztályteremben
  • A siketoktatás lehetőségei és módszerei
  • A nyelvi sokféleség mint erőforrás az iskolai gyarkorlatokban
  • Kommunikációs gyakorlatok diákközösségekben
  • Identitások diszkurzív konstruálása iskolai környezetben
Havasi Zsuzsanna
  • Középiskolások szövegértésének mérése vagy fejlesztése történeti szövegek olvasásakor
  • Drámaelemzés gazdagítása történeti pragmatikai szempontokkal
  • A nyelvtörténet és irodalom integrált tanításának lehetőségei
  • Nyelvtanítás régen és ma: nyelvmesterek, nyelvtanító munkák, levelezőkönyvek elemzése
  • Az instrukcióadás történeti-összehasonlító elemzése
N. Fodor János
  • Többdimenziós nyelvjárásleírás eredményeinek felhasználása az oktatásban
  • Nyelvjárási attitűdvizsgálat (középiskolások vélekedése a nyelvjárásokról)
  • Nyelvjárások és anyanyelv-pedagógia (a területi változatokhoz kapcsolódó ismeretanyag megjelenése az oktatásban)
  • Névtani és névföldrajzi ismeretek felhasználása az oktatásban
  • Szinkrón dialektológiai elemzés (egy helyi nyelvjárás jellemzése gyűjtött anyag alapján)
Slíz Mariann
  • Az írói névadás vizsgálata egy szabadon választott író egy vagy több művében, vagy egy adott stílusban, műfajban, írásmódban (és ennek hasznosíthatósága a közoktatásban)
  • Személynévadás és -névhasználat kisebbségi helyzetben (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
  • Kereszt- és családnevekkel kapcsolatos attitűdök, asszociációk vizsgálata (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
  • A tulajdonnevek fordítása (és ennek felhasználhatósága a közoktatásban)
  • Nevekkel kapcsolatos laikus megközelítések és etimológiák (és ennek hasznosíthatósága a magyar nyelv és szókészlet eredetének tanításában)
Szabó-Törpényi Annamária Ulla
  • Szociolingvisztikai témakörök tanítása a középiskolai magyarórán
  • „Szólj, s ki vagy, elmondom.” Nyelvi ideológiák a közösségi oldalakon
  • Szociolingvisztikai vizsgálatok kétnyelvű családok körében
  • A magyar nyelv változatainak bemutatása (kortárs) magyar szépirodalmi művek, versek, dalok segítségével
  • A külső régiók magyar nyelvváltozatainak vizsgálata. A Termini szótár felhasználási lehetőségei a nyelvtanórán
Szentgyörgyi Rudolf
  • Nyelvjárási és/vagy államnyelvi háttérel a középiskolában
  • A nyelvtörténet mint magyarázó elv a leíró nyelvtan tanításában
  • Nyelvtörténet az irodalomórán
  • Finnugor nyelvrokonságunk tanításának módszertani buktatói
  • A magyar nyelv történetének tanítása: tankönyvelemzés