Magyartanári képzés

Magyartanári képzés
Bárth János
  • Nyelvjárási hátterű tanulók anyanyelvi oktatásának kérdései
  • Személynévhasználat határon túli magyar közösségekben
  • Nyelvelsajátítás kétnyelvű családokban
  • Nyelvjárásiasság a digitális íráskultúrában
  • A nyelvjárások tanításának elméleti-módszertani kérdései

Bodó Csanád
  • Nyelvi ideológiák empirikus vizsgálata egy konkrét csoportban, intézményben vagy diszkurzusban

  • A nyelvi különbségtétel etnográfiai vizsgálata

  • A kutatásban való részvétel módjai: akciókutatás, civil szociolingvisztika az oktatásban

  • Aktuális nyelvi folyamatok és gyakorlatok empirikus vizsgálata

  • Nyelv, nem és szexualitás

Farkas Tamás
  • A magyar szó- vagy névkincs dilettáns/laikus nézőpontból (tartalmi, módszertani kérdések és következtetések)

  • Egy választott fejezet a magyar szó- vagy névkincs történetéből (oktatásmódszertani kérdésekkel)

  • Névtani ismeretek, névkultúra és alkalmazott névtan az iskolában (például a magyar- és az idegennyelv-tanítás, a tantárgyköziség, az ismeretterjesztés szolgálatában)
  • Névtani ismeretek és alkalmazott névtan a mindennapokban (különböző névtípusok és gyakorlati problémák témaköréből)
  • Az írói névadás és vizsgálata, szerepe a közoktatásban (például egy mű, szerző vagy műfaj kapcsán)
Friczné Terbe Erika
  • Értjük, vagy félreértjük? – irodalmi művek szövegértelmezési problematikája nyelvészeti megközelítésben

  • Egy korai magyar nyelvű szaktudományi munka nyelvészeti elemzése (botanika, kémia, földrajz, matematika, orvostudomány stb.)

  • A nyelvi változás jelensége napjaink nyelvhasználatában (új szavak, új jelentések)
  • Nyelvtörténet az irodalomórán
  • Helyesírás-történeti vizsgálódás 16–19. századi szövegekben
Hattyár Helga
  • Szociolingvisztikai interferencia -- kommunikatív kompetenciák az osztályteremben

  • A siketoktatás lehetőségei és módszerei

  • A nyelvi sokféleség mint erőforrás az iskolai gyarkorlatokban
  • Kommunikációs gyakorlatok diákközösségekben
  • Identitások diszkurzív konstruálása iskolai környezetben
N. Fodor János
  • Többdimenziós nyelvjárásleírás eredményeinek felhasználása az oktatásban

  • Nyelvjárási attitűdvizsgálat (középiskolások vélekedése a nyelvjárásokról)

  • Nyelvjárások és anyanyelv-pedagógia (a területi változatokhoz kapcsolódó ismeretanyag megjelenése az oktatásban)
  • Névtani és névföldrajzi ismeretek felhasználása az oktatásban
  • Szinkrón dialektológiai elemzés (egy helyi nyelvjárás jellemzése gyűjtött anyag alapján)
Sárosi Zsófia
  • A nyelvtörténeti tudás hasznosításának célja és lehetőségei az iskolai oktatásban és/vagy a tudományos ismeretterjesztésben

  • Változó attitűd: stigmatizált nyelvi és nyelvhasználati jelenségek régen és ma

  • Mai magyar nyelvi és nyelvhasználati kérdések történeti magyarázata
  • A mai magyar szleng történeti előzményei
  • A férfi-női nyelvhasználattal kapcsolatos attitűdök vizsgálata történeti anyagon
Slíz Mariann
  • Az írói névadás vizsgálata egy szabadon választott író egy vagy több művében, vagy egy adott stílusban, műfajban, írásmódban (és ennek hasznosíthatósága a közoktatásban)

  • Személynévadás és -névhasználat kisebbségi helyzetben (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)

  • Kereszt- és családnevekkel kapcsolatos attitűdök, asszociációk vizsgálata (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
  • A tulajdonnevek fordítása (és ennek felhasználhatósága a közoktatásban)
  • Nevekkel kapcsolatos laikus megközelítések és etimológiák (és ennek hasznosíthatósága a magyar nyelv és szókészlet eredetének tanításában)
Szabó-Törpényi Annamária Ulla
  • Szociolingvisztikai témakörök tanítása a középiskolai magyarórán

  • „Szólj, s ki vagy, elmondom.” Nyelvi ideológiák a közösségi oldalakon
  • Szociolingvisztikai vizsgálatok kétnyelvű családok körében
  • A magyar nyelv változatainak bemutatása (kortárs) magyar szépirodalmi művek, versek, dalok segítségével
  • A külső régiók magyar nyelvváltozatainak vizsgálata. A Termini szótár felhasználási lehetőségei a nyelvtanórán
Szentgyörgyi Rudolf
  • Nyelvjárási és/vagy államnyelvi háttérel a középiskolában

  • A nyelvtörténet mint magyarázó elv a leíró nyelvtan tanításában

  • Nyelvtörténet az irodalomórán
  • Finnugor nyelvrokonságunk tanításának módszertani buktatói
  • A magyar nyelv történetének tanítása: tankönyvelemzés