Magyartanári képzés
Magyartanári képzés

Bárth János
- Nyelvjárási hátterű tanulók anyanyelvi oktatásának kérdései
- Személynévhasználat határon túli magyar közösségekben
- Nyelvelsajátítás kétnyelvű családokban
- Nyelvjárásiasság a digitális íráskultúrában
-
A nyelvjárások tanításának elméleti-módszertani kérdései
Bodó Csanád
-
Nyelvi ideológiák empirikus vizsgálata egy konkrét csoportban, intézményben vagy diszkurzusban
-
A nyelvi különbségtétel etnográfiai vizsgálata
-
A kutatásban való részvétel módjai: akciókutatás, civil szociolingvisztika az oktatásban
-
Aktuális nyelvi folyamatok és gyakorlatok empirikus vizsgálata
-
Nyelv, nem és szexualitás
Farkas Tamás
- Névtani ismeretek és alkalmazásuk az oktatásban (a magyar- vagy az idegennyelv-tanítás, a tantárgyköziség, a mindennapok szolgálatában)
- Az írói névadás vizsgálata (valamely mű, szerző vagy műfaj, illetve az oktatásban való felhasználhatóság szempontjából)
- Egy fejezet a magyar szókészlet történetéből (oktatásmódszertani kérdésekkel)
- A magyar szó- vagy névkincs eredete, története dilettáns/laikus nézőpontból (laikus és áltudományos megközelítések a mindennapokban
- Névtani ismeretek és alkalmazások a mindennapokban (különböző névfajták és gyakorlati problémák témaköreiből)
Friczné Terbe Erika
-
Értjük, vagy félreértjük? – irodalmi művek szövegértelmezési problematikája nyelvészeti megközelítésben
-
Egy korai magyar nyelvű szaktudományi munka nyelvészeti elemzése (botanika, kémia, földrajz, matematika, orvostudomány stb.)
-
A nyelvi változás jelensége napjaink nyelvhasználatában (új szavak, új jelentések)
-
Nyelvtörténet az irodalomórán
- Helyesírás-történeti vizsgálódás 16–19. századi szövegekben
Hattyár Helga
-
Szociolingvisztikai interferencia -- kommunikatív kompetenciák az osztályteremben
-
A siketoktatás lehetőségei és módszerei
-
A nyelvi sokféleség mint erőforrás az iskolai gyarkorlatokban
-
Kommunikációs gyakorlatok diákközösségekben
-
Identitások diszkurzív konstruálása iskolai környezetben
Havasi Zsuzsanna
- Középiskolások szövegértésének mérése vagy fejlesztése történeti szövegek olvasásakor
- Drámaelemzés gazdagítása történeti pragmatikai szempontokkal
- A nyelvtörténet és irodalom integrált tanításának lehetőségei
- Nyelvtanítás régen és ma: nyelvmesterek, nyelvtanító munkák, levelezőkönyvek elemzése
- Az instrukcióadás történeti-összehasonlító elemzése
N. Fodor János
-
Többdimenziós nyelvjárásleírás eredményeinek felhasználása az oktatásban
-
Nyelvjárási attitűdvizsgálat (középiskolások vélekedése a nyelvjárásokról)
-
Nyelvjárások és anyanyelv-pedagógia (a területi változatokhoz kapcsolódó ismeretanyag megjelenése az oktatásban)
-
Névtani és névföldrajzi ismeretek felhasználása az oktatásban
-
Szinkrón dialektológiai elemzés (egy helyi nyelvjárás jellemzése gyűjtött anyag alapján)
Slíz Mariann
-
Az írói névadás vizsgálata egy szabadon választott író egy vagy több művében, vagy egy adott stílusban, műfajban, írásmódban (és ennek hasznosíthatósága a közoktatásban)
-
Személynévadás és -névhasználat kisebbségi helyzetben (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
-
Kereszt- és családnevekkel kapcsolatos attitűdök, asszociációk vizsgálata (illetve e kérdéskörnek a nevelésben, a világszemlélet alakításában való felhasználhatósága)
-
A tulajdonnevek fordítása (és ennek felhasználhatósága a közoktatásban)
-
Nevekkel kapcsolatos laikus megközelítések és etimológiák (és ennek hasznosíthatósága a magyar nyelv és szókészlet eredetének tanításában)
Szabó-Törpényi Annamária Ulla
-
Szociolingvisztikai témakörök tanítása a középiskolai magyarórán
-
„Szólj, s ki vagy, elmondom.” Nyelvi ideológiák a közösségi oldalakon
-
Szociolingvisztikai vizsgálatok kétnyelvű családok körében
-
A magyar nyelv változatainak bemutatása (kortárs) magyar szépirodalmi művek, versek, dalok segítségével
-
A külső régiók magyar nyelvváltozatainak vizsgálata. A Termini szótár felhasználási lehetőségei a nyelvtanórán
Szentgyörgyi Rudolf
-
Nyelvjárási és/vagy államnyelvi háttérel a középiskolában
-
A nyelvtörténet mint magyarázó elv a leíró nyelvtan tanításában
-
Nyelvtörténet az irodalomórán
-
Finnugor nyelvrokonságunk tanításának módszertani buktatói
-
A magyar nyelv történetének tanítása: tankönyvelemzés